Шановні студенти!
Ви можете долучитися до діяльності наукової школи «Естетична культура в підготовці майбутнього освітянина» (керівник професор Валентина Титаренко), якою тривалий час проводяться глибокі теоретичні дослідження закономірностей формування естетичної культури учнівської та студентської молоді в галузі технологічної освіти засобами українських народних промислів.
Валентина Петрівна Титаренко – доктор педагогічних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України. Народилася 26 листопада 1948 р. в мальовничому селі Великі Сорочинці Миргородського району Полтавської області в селянській родині. Батьківська народна педагогіка, основне кредо якої було – поєднання уміння і таланту рукодільниці з навчанням, як писав Борис Олійник, «у світі по совісті жити», лягла в основу діяльності майбутньої вченої-педагогині. Вона закінчила Полтавський державний педагогічний інститут імені В. Г. Короленка за спеціальністю «Вчитель біології та хімії» (1971 р.). Поступово піднімаючись по сходинах професійної зрілості впродовж останніх майже 50 років від посади лаборанта кафедри до декана факультету технологій та дизайну, Валентина Петрівна має лише один запис адреси місця роботи у трудовій книжці – Полтавський державний педагогічний інститут імені В.Г. Короленка (нині Полтавський національний педагогічний університету імені В.Г. Короленка). У 1986 році Валентина Петрівна без відриву від виробництва підготувала та захистила кандидатську дисертацію за темою «Підвищення продуктивності ячменю та гороху шляхом передпосівної обробки насіння препаратом ДИНУК)». У 2010 році за дисертацію «Теорія і практика формування естетичної культури майбутніх учителів трудового навчання засобами українських народних промислів» їй був присуджений науковий ступінь доктора педагогічних наук. З 2004 р. Валентина Петрівна працює на посаді декана факультету технологій та дизайну (Галамбош, 2017; Шудря, 2005).
За такою плідною й активною творчою діяльністю стояла кропітка, ретельна науково-дослідницька робота Валентини Титаренко з вивчення закономірностей формування естетичної культури учнівської та студентської молоді засобами українських народних промислів, яку було розпочато з пошуку й вивчення зразків української народної вишивки, опису її технік, поширення у різних місцевостях тих чи тих орнаментів, кольорової гами, традицій. У Полтавському краєзнавчому музеї Валентина Петрівна працювала у фондах з багатою колекцією рушників. Як плід цієї роботи стали її книги «Український рушник як засіб національного виховання і витвір народного декоративно-ужиткового мистецтва», «Полтавська традиційна вишивка: минуле і сучасне». Створення наукової школи «Естетична культура у підготовці майбутнього освітянина» датується 2010 роком захисту докторської дисертації у Інституті педагогіки НАПН України (науковий консультант – член-кореспондент НАПН України, д.п.н., професор Віктор Костянтинович Сидоренко).
Необхідно відзначити В. Титаренко як одного з перших ініціаторів проведення в Україні комплексних досліджень та експериментів у галузі декоративно-прикладної творчості, а також методології науково-педагогічних досліджень цієї галузі знань. Широко відомою і визнаною стала ідея В. Титаренко про нові концептуальні підходи залучення студентської молоді до науково-дослідницької діяльності. Розв’язання цієї актуальної проблеми знайшло відображення у принципово нових навчальних дисциплінах та відповідних методичних посібниках з основ наукових досліджень для вищих педагогічних навчальних закладів.
Наукові інтереси Валентини Титаренко зосереджені на дослідженні закономірностей формування естетичної культури учнівської та студентської молоді засобами українських народних промислів. Вона є автором ряду принципово нових інтегрованих курсів з циклу «Декоративно-прикладна творчість» та «Народні промисли України» (2011) для студентів факультетів технологічної освіти. Її добре знають в Україні як прискіпливого науковця-дослідника таїни українського рушника й виховного потенціалу народної творчості. Це ім’я відоме вчителям трудового навчання не лишень полтавського краю, адже професор В. Титаренко – автор шкільних підручників, неодмінний учасник всеукраїнських та обласних фахових зібрань. Валентина Петрівна – ще і кваліфікований літописець доби. У її численних студіях зафіксований духовний поступ нашого щедрого на таланти краю й нашої багатої традиції (Демиденко, 2011).
За участю В. Титаренко започатковано оновлення змісту трудового навчання учнів, що знайшло втілення у проекті Державного освітнього стандарту з підготовки майбутніх учителів трудового навчання та технологій. Суттєвим є внесок у розробку нормативних навчально-програмних документів з підготовки вчителя технологічної освіти та підготовку до видання навчально-методичних посібників. Автор і співавтор понад 400 наукових і навчально-методичних праць, монографій, підручників, навчальних посібників. Серед них: «Український рушник: засіб національного виховання і витвір народного декоративно-ужиткового мистецтва на прикладі Полтавського вишиваного рушника», «Об’єкти праці з українських народних ремесел», «Традиційні народні ремесла Полтавщини» (Титаренко, 2002), «Українські народні ремесла» (Титаренко, 2000), «Методика вивчення декоративно-прикладної творчості» (Титаренко, 2014), «Сучасне сільськогосподарське виробництво», «Українська народна вишивка у творах полтавських мисткинь», «Естетична культура сучасної молоді: українські народні промисли» (Титаренко, 2011), «Формування естетичної культури майбутніх учителів технологій : теоретико-методичний аспект» (Титаренко, 2014). Цитованість праць керівника наукової школи – 117, індекс Гірша – 6.
За короткий термін Валентина Титаренко сформувала на факультеті технологій та дизайну творчий колектив однодумців, які успішно здійснили впродовж останніх років науково-дослідну роботу, фінансовану за рахунок коштів державного бюджету на тему «Теорія та методика формування естетичної культури майбутнього вчителя технологій в процесі особистісно орієнтованої професійної підготовки» з обсягом фінансування 205,134 тис. грн. У процесі виконання науково-дослідної теми було вирішено конкретне фундаментальне завдання з розробки організаційно-педагогічних умов поетапного формування і розвитку індивідуальної естетичної культури студентів технолого-педагогічних факультетів педагогічних закладів вищої освіти. За матеріалами проведеного дослідження виконавцями проекту підготовлено ряд фахових статей. Видано підготовлені за результатами проведеного дослідження 1 підручник і 2 навчальних посібники та захищено 1 докторську і 2 кандидатські дисертації.
Цінність отриманих впродовж останніх трьох років результатів науково-дослідної роботи за тематикою «Теоретико-методичні аспекти технологічної освіти учнівської та студентської молоді засобами культури та дизайну», № 0117U003063 (керівник – д.п.н., проф. В. Титаренко) полягає у можливості їх використання у процесі модернізації педагогічної освіти України відповідно до вимог концепції Нової української школи, становлення опорних загальноосвітніх навчальних закладів, для піднесення соціального престижу професії вчителя, впровадження у практику дієвих форм і методів професійної орієнтації молоді на педагогічну професію, доведено необхідність застосування технологічного підходу в професійній підготовці фахівців галузі освіти, здатних працювати в умовах Нової української школи, використанні інноваційних засобів у організації навчально-виховного процесу в освітніх закладах, вивченні та впровадженні зарубіжного досвіду організації освітнього процесу в закладах освіти м. Полтави та Полтавській області.
Практичні, результати розроблені за тематикою середньої та вищої освіти, сприяють трансферу наукових знань, отриманих науково-педагогічними працівниками та студентами, шляхом оприлюднення їх у наукометричних і фахових виданнях, кафедральних збірниках наукових праць та на науково-практичних конференціях і семінарах різного рівня. Продовження фундаментальних та прикладних досліджень за цією тематикою реалізується у роботі обласної спеціальної дослідницької групи учителів-трудового навчання та технологій «Проектування як метод пізнання в освітній галузі технології», яка працює під керівництвом професора Валентини Титаренко, над проблемою методичного супроводу освіти за новими Державними освітніми стандартами. На факультеті технологій та дизайну функціонує аспірантура зі спеціальності 014.10 Середня освіта (Трудове навчання та технології) (15 аспірантів. Докторське дослідження за цією спеціальністю виконує 1 докторантка. Загальний ліцензійний обсяг підготовки здобувачів наукового ступеня доктора філософії становить 5 осіб.
Валентина Титаренко є головою спеціалізованої вченої ради К 44.053.02 за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика трудового навчання ПНПУ імені В.Г. Короленка, яка працює вже за другою каденцією. На засіданнях ради було захищено кандидатські дисертації, виконані в університетах Львова, Полтави, Рівного та Чернігова. Під її керівництвом захищені кандидатські дисертації, здійснюються дослідження здобувачів наукових ступенів доктора філософії та доктора педагогічних наук. Розбудові національної системи педагогічної освіти на рівні європейських стандартів зі збереженням національних традицій, національної ідентичності професійної підготовки майбутніх учителів трудового навчання, з їх залученням до світових цінностей на засадах кращих здобутків народної культури присвячена дисертація «Методика навчання українських народних промислів майбутніх учителів трудового навчання» Габріелли Галамбош (Галамбош, 2017).
Перевага запропонованого компетентнісного підходу до створення моделі методики навчання українських народних промислів майбутніх учителів трудового навчання перед традиційним знаннєвим підходом полягає у тому, що автор не обмежується лише загальноприйнятим вивченням студентами конкретних основ народних промислів України, а й намагається урахувати особистісні характеристики студентів, надаючи професійній підготовці не лише діяльнісної, а й особистісно орієнтованої спрямованості. Дисертанткою реалізовані результати дослідження у формі навчально-методичного забезпечення підготовки майбутніх учителів трудового навчання засобами народних промислів, за яким навчаються бакалаври за спеціальністю 014.10 Середня освіта «Трудове навчання та технології». Обрана для дослідження тема дисертаційної роботи Юлії Срібної «Підготовка майбутніх учителів технологій до навчання основ дизайну учнів загальноосвітньої школи» стала актуальною для здійснення професійної підготовки майбутніх учителів технологій, у межах якої у студентів формуються художньо-конструкторські компетентності засобами основ дизайну (Срібна, 2016). Завдяки тісним контактам із провідними науковцями в галузі технологічної освіти України було визначено коло обраних дослідницьких проблем, а також творчих завдань, пов’язаних з дисертаційним дослідженням Ю. Срібної.
Розв’язання проблеми дослідження здійснено в дисертаційній роботі шляхом упровадження в умови сьогодення України таких окремих складових викладання основ дизайну як зміст, методи, форми, діагностувальні процедури формування компетентності майбутніх учителів трудового навчання з дизайн-освіти учнів загальноосвітньої школи (Срібна, 2016). Новизна отриманих автором наукових результатів, у порівнянні з раніше відомими положеннями професійної підготовки майбутніх учителів трудового, полягає в історичному аналізі логічного ланцюгу передумов та подій, які передували утвердженню дизайн-освіти на теренах сучасної України. Це сприяло уникненню негативних і виокремленню позитивних тенденцій з метою їх використання в сьогоднішній практиці для систематизації змісту і методичних матеріалів із професійної підготовки майбутніх учителів трудового навчання до навчання учнів загальноосвітніх шкіл основам дизайну
Те, що результати цих досліджень сьогодні впровадженні в навчально-виховний процес шести педагогічних навчальних закладів України забезпечує їхню надійність та визнання (Срібна, 2019). Результати , які ми можемо спостерігати внаслідок розкриття шляхів використання змісту та методики підготовки майбутніх учителів трудового навчання до навчання українських народних промислів та навчання школярів основ дизайну, підтверджують їх повну відповідність даним, представленим у матеріалах дисертаційних досліджень представників наукової школи.
Сьогодні під науковим консультуванням та керівництвом Валентини Титаренко наукові дослідження здійснюють докторантка Тетяна Борисова (вивчаються проблеми реалізації технологій ергодизайну в закладах освіти) та аспірантки Ольга Козирод (методика навчання учнів технічному моделюванню в позашкільних навчальних закладах) (Kozyrod, Khlopov, 2020, p. 70-79), Тарас Чернявський (формування інформатичної культури майбутнього вчителя трудового навчання засобами графічного дизайну) (Tytarenko, Cherniavskyi, 2020, p. 199-208), Володимир Мироненко (методика підготовки майбутнього вчителя трудового навчання до формування в учнів компетентності вчитися впродовж життя) (Tytarenko, Myronenko, 2020, p. 181-190).
Мабуть, тільки сама Валентина Петрівна знає, яким складним був шлях до створення її творчої наукової спільноти. На плечах цієї невтомної і відповідальної, тендітної жінки лежала турбота про родину, завідування кафедрою, керівництво факультетом, робота в редколегіях науково-педагогічних журналів, науково-методичній комісії з трудового навчання Міністерства освіти і науки України, участь у наукових конференціях, різнопланова громадська діяльність, членство в журі учнівських та студентських олімпіад, професійних конкурсів «Учитель року», активна співпраця зі «Слов’янським клубом», засідання якого набували особливого затишку завдяки її зусиллям і турботі.
Лише за останні 3 роки під керівництвом проф. Валентини Титаренко факультетом технологій та дизайну були організовані та проведені IV Міжнародний конгрес «Етнодизайн пошуки українського національного стилю (Полтава-Петриківка) (м. Полтава, 2017), регіональна (не)конференція для шкільних педагогів міні-EdCamp POLTAVA (м. Полтава, 2018), Міжнародна науково-практична конференція «Сорочинський ярмарок – історична пам’ятка ярмаркування в Україні» (с. Великі Сорочинці, 2018), Всеукраїнська науково-практична конференція «Актуальні проблеми технологічної, професійної освіти, культурології та дизайну» (м. Полтава, 2018), V Міжнародний конгрес «Європейський вектор розвитку українського етнодизайну», присвячений 105-річниці Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка (м. Полтава, 2019). Видано збірники матеріалів науково-практичних конференцій, відповідальним редактором яких є Валентина Петрівна.
Під керівництвом В. Титаренко студенти факультету технологій та дизайну неодноразово перемагали у Всеукраїнських олімпіадах з технологічної освіти та конкурсах-захистах студентських наукових робіт. Це свідчить про високий рівень підготовки студентів і належний науково-методичний рівень викладання дисциплін викладачами очолюваного професором В.Титаренко факультету технологій та дизайну.
Валентина Петрівна є членом редакційної колегії науково-методичних журналів «Трудова підготовка в рідній школі», «Ukrainian professional education / Українська професійна освіта».
Наукова школа на чолі з В. Титаренко тісно співпрацює з вищими навчальними закладами, науковими установами НАПН України, Полтавським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти ім. М.В. Остроградського. Майже 16 років працює спеціальна дослідницька група «Проектно-технологічна діяльність як метод пізнання в освітній галузі Технології» як форма організації післядипломної педагогічної освіти вчителів трудового навчання і технологій Полтавської області. Наукове керівництво за напрямки діяльності здійснює декан факультету технологій та дизайну проф. В. Титаренко. До складу групи входять кращі творчі вчителі міста та області, які є керівниками методичних об’єднань. Оновлення освітніх стандартів загальноосвітніх шкіл, спрямоване на реалізацію ідей Нової української школи, не має іншої альтернативи в організації технологічної освіти ніж формування естетичної культури учнівської та студентської молоді засобами українських народних промислів, що дозволить підвищити ефективність їхньої підготовки до самостійного життя і праці. У вирішенні цього завдання суттєве значення має подальший розвиток ідей наукової школи професора Валентини Титаренко стосовно теоретико-методичних аспектів технологічної освіти учнівської та студентської молоді засобами естетичної культури та дизайну, використання різноманітного змісту і форм її організації, залежно від регіональних особливостей оточення закладів освіти.
Започатковані науковою школою проф. В. Титаренко традиції сьогодні гідно продовжують майже 500 студентів, аспірантів та професорсько-викладацький склад із 30 висококваліфікованих фахівців, які впевнено творять майбутнє Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка.
Посилання:
Валентина Петрівна Титаренко: біобібліографічний покажчик / упоряд. В. В. Орєхова, І. М. Лєсунова; за ред. М. І. Степаненка. Полтава: ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2014. 174 с.
Галамбош Г. В. Методика навчання українських народних промислів майбутніх учителів трудового навчання: дис. …канд. пед. наук: 13.00.02. Полтава, 2017. 274 с.
Деміденко Т. Гармонія як життєвий вимір: Валентина Титаренко. Рідний край: альманах Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка / голов. ред. М. І. Степаненко. Полтава, 2011. № 2 (25). С. 83–90.
Козирод О. Г. Вивчення досвіду позашкільної освіти зарубіжних країн у працях вітчизняних учених. Вища школа. № 6(191). 2020. С.51–58.
Сидоренко В. К., Кузьменко В. В., Слюсаренко Н. В. Знайомтеся з колегою: професор В.П. Титаренко. Таврійський вісник освіти: наук.-метод. журнал / Південноукраїнський регіон. ін.-т післядипломної освіти пед. кадрів. Херсон, 2011. 3 (35). С. 213.
Срібна Ю.А. Підготовка майбутніх учителів трудового навчання до навчання основ дизайну учнів загальноосвітньої школи: дис. …канд. пед. наук: 13.00.02. Полтава, 2017. 265 с.
Срібна Ю. А. Основи дизайну / укладач Ю. А. Срібна. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2016. 178 с.
Срібна Ю. А. Підготовка майбутніх учителів трудового навчання основам дизайну: монографія. Полтава: «Сімон», 2019. 179 с.
Титаренко В. П. Полтавська традиційна вишивка: минуле і сучасне (виховний аспект): навч.-метод. посіб. Полтава: Верстка, 2000. 136 с.
Титаренко В. П. Українські народні ремесла (тести): науково-методичне видання. Полтава: Верстка, 2000. 112 с.
Титаренко В. П. Об’єкти праці з українських народних ремесел: навч.-метод. посіб. Полтава: Верстка, 2001. 148 с.
Титаренко В. П. Традиційні народні ремесла Полтавщини. Полтава: Верстка, 2002. 360 с.
Титаренко В. П. Естетична культура сучасної молоді: українські народні промисли: монографія. Полтава: Полтавський літератор, 2011. 528 с.
Титаренко В. П. Народні промисли України. Полтава: Полтавський літератор, 2011. 524 с.
Титаренко В. П. Трудове навчання (для дівчат): підручник для 5 кл. загальноосвіт. навч. закладів / В. К. Сидоренко, Т. С. Мачача, В. П. Титаренко, С. П. Павх, Г. М. Гаврилюк. Харків: Сиция, 2013. 240с.
Титаренко В. П. Мистецтво вишивки. Робочий зошит з трудового навчання (для дівчат): навчальний посібник для 6 класу. Харків: Сиция, 2013. 80с.
Титаренко В. П. Методика вивчення декоративно-прикладної творчості. Полтава: ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2014. 460 с.
Титаренко В. П. Формування естетичної культури майбутніх учителів технологій: теоретико-методичний аспект: навч. посіб. Полтава: ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2014. 372 с.
Титаренко В. П. Трудове навчання (для дівчат): підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / Т. С. Мачача, В. П. Титаренко, Г. М. Гаврилюк. Харків: Сиция, 2015. 222 с.
Титаренко В. П. Вишивальне мистецтво Полтавщини: навчальний посібник. Полтава: ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2015. 508 с.
Титаренко В. Сервіс GOOGLE CLASSROOM як інноваційна технологія підготовки майбутніх учителів трудового навчання. Вища школа: науково-практичне видання. № 6. 2019. С. 81–90.
Титаренко В.П. Application of cloud technologies for organization of distance learning. «ИННОВАЦИЯ-2019. Вызовы времени»: сборник материалов Международной научно-практической конференции (4 апреля 2019 г., г. Минск). Минск, Республика Беларусь. С. 254–257.
Шудря Є. С. Титаренко Валентина Петрівна. Подвижниці народного мистецтва: бібліограф. нариси / за заг. ред. д-ра мистецтвознавства М. Р. Селівачова. Кив, 2005. С. 46–48.
Kozyrod O., Khlopov A. Метод проєктів в освітньому процесі гурткової роботи з технічного моделювання у закладах позашкільної освіти. Project approach in the didactic process of universities – international dimension : in 4 parts. Part 2. Lodz : PIKTOR Szlaski i Sobczak Spółka Jawna, 2020. Р. 70–79.
Tytarenko V., Cherniavskyi T. Метод проєктів: історичний аспект і сьогодення. Project approach in the didactic process of universities – international dimension : in 4 parts. Part 2. Lodz : PIKTOR Szlaski i Sobczak Spółka Jawna, 2020. Р. 199–209. Tytarenko V., Myronenko V. Професійна підготовка майбутнього вчителя трудового навчання та технологій до здійснення допрофільного навчання учнів основної школи. Project approach in the didactic process of universities – international dimension : in 4 parts. Part 2. Lodz : PIKTOR Szlaski i Sobczak Spółka Jawna, 2020. Р. 181–190.