КУЛЬТУРОЛОГИ СТАЛИ УЧАСНИКАМИ ВІДКИРТОЇ ЛЕКЦІЇ ПРОФЕСОРА ВІТАЛІЯ МАСНЕНКА
31 березня 2023 року студенти кафедри культурології разом із завідувачем кафедри Олександром Лук’яненком долучилися до онлайн-зустрічі з доктором історичних наук, професором Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького Віталієм Масненком на тему «Російсько-українські війни модерного часу: історична ретроспекція». Захід є частиною проєкту Черкаської обласної універсальної наукової бібліотеки імені Тараса Шевченка «Говоримо українською про Україну».
Лекція була важлива з огляду на формування активної громадянської позиції та розуміння геополітичного становища, як і причин нинішньої російсько-української війни. Науковець допоміг слухачам розібратися у витоках протистояння у модерну добу, у бездержавному ХІХ століття, а також у подіях Першої світової війни, яка підірвала імперський світ і породила суб’єктність нашої держави на міжнародній арені, історик показав слухачам, який потужний державницький потенціал містився в українському суспільстві. Але й зауважив, що одразу почалися агресивні дії збоку як більшовицької, так і білої росії.
У дискусійній частині лекторію було поставлене питання про порядок нинішньої війни за порядком. Згідно з думкою В. Масненка, це сьома російсько-українська війна за модерну добу. Студенти зрозуміли, що всі ці війни були загарбницькі зі сторони росії, в жодній із них Україна не виступала агресором, а захищалася. Історик зауважив і зміни у блогосфері та суспільному сприйнятті, коли змінюються тлумачення військових подій минулого. У ході лекторію слухачі аналізували військові, соціальні, політичні та культурні наслідки більшовицько-українських воєн, білогвардійсько-української війни, а також приховані й явні причини українізації як компромісної позиції влади совєтів щодо розвитку української освіти та культури з насиченням радянською ідеологією та впровадженням совєцького режиму.
Науковець зупинився та шостій війні – протистоянні УПА з совєтами 1944-1960 років та охарактеризував сьому агресію від 20 лютого 2014 року. Для культурологів особливо актуальним був аналіз протікання гібридної війни – поняттєвої агресії, спроби нав’язати історико-культурний наратив росії через спільні заходи та тексти шкільних підручників. Здобувачі освіти наочно побачили методику проведення просвітницьких заходів з у період війни.